laatste reisverslag - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Jeska Verthé - WaarBenJij.nu laatste reisverslag - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Jeska Verthé - WaarBenJij.nu

laatste reisverslag

Door: Jeska Verthé

Blijf op de hoogte en volg Jeska

30 Maart 2010 | Kameroen, Yaoundé

Hallo allemaal,

Ondertussen ben ik vertrokken uit het extreme Noorden, helemaal naar het Zuiden.
Ik verblijf nog tot 2 april in Yaoundé, de hoofdstad van Kameroen. Ik werd opnieuw geconfronteerd met “flexibiliteit”. Een week vroeger vertrokken als verwacht. Regine (een vrouw van Frankrijk, getrouwd met een Kameroenees) had de trein genomen en vertelde dat er spoorwerken zouden zijn. Gelukkig dat zij ons had gewaarschuwd, anders konden we niet terug… .
Eerst namen we de (laatste ) Mokolo Express naar Maroua. Daar konden we bij Hilde en Toon overnachten. Supergezellig! Nadesh (mijn allerliefste Kameroenese vriendin), Gabriel (haar toekomstige man), Juliane (een Frans meisje die ook haar stage deed), Amadoue (een Kameroenese vriend), Tom (een medewerker van een ontwikkelingsorganisatie), … hadden ons verrast met een feestje. Het was super! Ik kocht hierdoor ook mijn eerste Kameroenese CD. Thuis deed ik het doosje open, en zag ik dat hij gekopieerd was. Typisch!
De volgende dag om 4u uit ons bed. We moesten om 5u bij de Touristique staan, ook een busorganisatie, maar dan richting Ngarounderé. Niemand aanwezig… . Pas rond 6u kwam er leven in de zaak. We hebben VEEL te vroeg opgestaan. Niemand die hier ook iets op zegt… . Daarna 8u op de bus naar Ngarounderé, om daar de trein te nemen naar Yaoundé.
Een half uurtje voor Yaoundé stond de trein stil. De rail was gebroken. Iedereen zou minstens 5u vastzitten. Gelukkig hadden we een Deen ontmoet, die op zijn beurt Kameroenezen tegen het lijf had gelopen. Hij hielp ons een plaatsje te bemachtigen in de auto.
Zo werden we aan de deur afgezet van Griet en Thorsten.
De weken hebben we wel al nuttig gebruikt! We werken alles af voor de scholen in België, schrijven portfolio’s, werken teksten uit over het buitengewoon onderwijs in Kameroen… . We zitten niet stil.

Lieverds,

Nog 4 keer slapen en ik ben terug! Ik kan het haast niet geloven.

  • 30 Maart 2010 - 08:04

    Julie:

    Wow Jeska, kan niet gelove dat je deze week terug komt!

    Amai, tis zo lang geleden, kan niet wachten om terug samen leuke volleybalmomenten te beleven!

    Geniet nog van je laatste dagen!

  • 30 Maart 2010 - 08:08

    Tante Sabine:

    proficiat hoor wat jullie daar allemaal heb gedaan ,maar ben blij dat je terug thuis komt wens jullie een veilige en leuke terug reis ,dikke kus van ons allemaal

  • 30 Maart 2010 - 08:27

    Tante Bieke:

    hoi hoi

    leuk verslag! mercikes, duidelijk...blij mee!! naarstige meiden, goed zo!!
    Jah! een hele levenservaring rijker, prachtig natuurlijk! een super knuff en tot een dezer! bijna niet te geloven :-) en toch!!! just op tijd voor de lekker paaseitjes ;-)

    zie je graag --
    allerbeste groet aan je reisgenote
    God blessssss - goede en veilige terugreis
    tante bieke

  • 30 Maart 2010 - 10:08

    Isaline:

    Kameroense BABE! Gij zijt al bijna thuis.. Wij nog wachten tot 8 april. Eerst komt Heleen & mijn beste maat nog.

    Anaïs en ik kijken al uit naar maandag 12 april!

    xxx Groetjes vanuit Barcelona!

  • 30 Maart 2010 - 13:47

    Wesley:

    Amai da is voorbij gevlogen. Tot in België!

  • 30 Maart 2010 - 15:24

    Bart:

    Ge komt gewoon al terug thuis deze week ... Schitterend!! Kben wel benieuwd naar al je wilde verhalen!! Tot binnenkort grtz x

  • 30 Maart 2010 - 17:03

    Snelle Van Hoey:

    Spoorwerken, das toevallig een van mijn specialiteiten, mijn... euh... baas zegt natuurlijk van ni.
    Allé zeg, een ganse week geen treinen? Wat een luxe om zo te kunnen werken, bij ons moet dat in korte stukskes in soms maar enkele nachtelijke weekenduurtjes om de treinen niet te hinderen. Ze noemen mij ni voor niks snelle Van Hoey eh :-).

    De tijd vliegt zeg, gij sebiet ook, terug naar huis dan. Breng gerust wa zon mee, maar laat schimmels, beestjes en andere bacteriologische wantoestanden ginder. Ge moogt ook zelf weer zonnetje spelen tijdens de buien hier, dan zien we mss regenbogen.

    Jeska helaas, vorige week was't huiskring bij mij thuis en heb ik mijn huis maar zelf gekuist... ik kon nimeer op je wachten. Over enkele maanden bel ik je mss nog eens voor je nieuwe hobby :-). In mijn kast zit echter nog wel een hoopje afwas verstopt :-).

    Tot binnenkort, behouden thuiskomst en goeie ontvangst. Da laatste daar zorgen anderen wel voor.

    David

  • 31 Maart 2010 - 14:32

    Marc Bilau:

    Beste Jeska, ik heb weer genoten van je verslag. Blij dat je nog eens bij Hilde, Toon, Nadège en Gabriel geweest bent en daar een leuk feestje gehad hebt. Stel het nog goed in Yaoundé en een goede terugreis!

  • 31 Maart 2010 - 14:36

    Krista:

    Dag Jeska,
    we tellen al af en kunnen haast niet meer wachten om je te zien. Het weer is hier nu wel koud en winderig. dus zorg maar voor een trui bij de hand.
    Het is blijkbaar wel de moeite waard geweest hé. Hopelijk lukt het je nog om je aan te passen.
    Tot zaterdag,
    mama

  • 01 April 2010 - 12:57

    Sven:

    De tijd vliegt ;). Tis teken dat allemaal mooi geweest is, dus das enkel positief!
    Geniet nog van je laatste momenten ginder en ik wens je alvast een veilige terugreis !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeska

Hallo allemaal Welkom op mijn blog! Zoals je reeds gelezen heb, ik ben Jeska. Ik studeer lager onderwijs in de Katho te Tielt. In januari vertrek ik samen met Sara naar het tot nu toe vreemde Kameroen. Daar hoop ik 3 fantastische maanden mee te maken! Maanden waar ik veel bijleer, kan groeien, een nieuwe cultuur leer kennen, nieuwe mensen, ... . Ik zie ernaar uit om met hen samen te werken op de school. Veel leesplezier! Hopelijk genieten jullie een stukje mee... :). Tot horens! Jeska

Actief sinds 03 Dec. 2009
Verslag gelezen: 19743
Totaal aantal bezoekers 135837

Voorgaande reizen:

15 Januari 2010 - 12 April 2010

Mijn reis naar het warme Kameroen

Landen bezocht: